24.02.2017

دوکتور عارف پژمان

 فروغ ، شاعری که سنت را مثل کفش کهنه  دور افکند!

(پنجاه سال از مرگ فروغ فرخزاد گذشت)

پنجره ، در شعر فروغ ، رمزی است برای آزادی!

در تاریخ ادبیات فارسی، زن، هیچگاه جای پای استوار و سیمای مشخص و ملموس نداشته است . اگر گاه پس از سده یی یک خانم شاعر یا سخنور، از این قلمرو ممنوعه ، عبور کرده، در هاله یی از تصنع و تکرار و نقاب و آزرم جامعه ی مرد سالار، خویشتن را ...ادامه...

19.02.2017

هارون یوسفی

میدان شغالی

میهنم پُر از قومندان و پر از رهبر شده

 زان سبب حالِ من و تو ابتر و ابتر شده

در شمال و مغرب و مشرق زمین و در جنوب

 آن یکی گرگ و دگر گوید که شیرِ نر شده

آن که حرفِ دین چو میزد ، تسبحِ صد دانه داشت

 از خدا...ادامه...

 

11.02.2017

پرتو نادری

گویندۀ ستاگ لب از سخن فروبست!

بارق شفیعی با نشر گزینۀ « ستاک» در دهۀ چهل خورشیدی در حلقات فرهنگی کشور نه تنها به حیث یک شاعر نوجو و مدرن شناخته شد؛ بل‌که او با همین گزینه در ردیف شاعران سیاسی سرای افغانستان نیز جای‌گاهی قابل توجهی یافت. نشر این کتاب در آن روزگار، خود حادثه‌‌یی بود،نه تنها از نظر محتوا؛ بل‌که از نظرساختار و تلاش‌های او برای رسیدن به سرزمین‌های گستردۀ شعر آزاد عروصی یا نیمایی نیز. این نخستین گزینۀ نشر شده در کشور بود که شاعری پس از یک رشته تلاش‌های نخستین می‌خواست تا گام‌های استوارتری در سرزمین شعر آزاد عروضی بردارد. این که در آن روزگار بارق شفیعی و شمار دیگر از شاعران نوجو در افغانستان در نیمایی سرایی‌هایی خود به چه پیمانه موفق بوده اند، امر دیگری است. تا جای که من می اندیشم پس از کتاب « نوی شعرونه» یا اشعارنو  که نخستین  تجربه‌های شاعران نوپرداز آن روزگار در آن گرد آوری شده بود، ستاک بارق شفیعی نخستین گزینۀ مستقل یک شاعر جوان بود که در پیروی به شعر آزاد عروضی در دهۀ چهل به نشر رسید. او با همین گزینه در دهۀ  چهل و پنجاه خورشیدی  به حیث یکی از شاعران نیمایی سرای افغانستان شناخته شد. او در آن دوران از بسیاری شاعران هم‌‌‌روزگار خود شهرت بیشتری داشت؛ اما این شهرت به این مفهوم نبود که او بهتر از دیگران می‌سرود؛ بل‌که شهرت او  از فعالیت‌های سیاسی اش در حزب دموکراتیک خلق نیز سرچشمه می‌گرفت.  او نخستین مدیر مسوُول جریدۀ خلق ارگان نشرانی حزب دموکراتیک خلق نیز بود.

بخش بیشتر گزینۀ ستاک، شعرهای...ادامه...

02.02.2017

پرتونادری

جنبش مشروطیت و

شعر پای‌داری

مرگ امیرعبدالرحمان،بزرگترین دیکتاتور و امیر خودکامۀ افغانستان در 1901 میلادی درحقیقت پایان یکی ازسیاه‌ترین دوره‌های استبداد قرون وسطایی در کشور بود. محمدصدیق فرهنگ در جلد نخست افغانستان درپنج قرن اخیر، او را امیر« مستبد با کفایت» خوانده است. ظاهرأ او به بیماری نقرس که در سال‌های اخیر زنده‌گی با آن دست و گریبان بود، در کاخ ییلاقی باغ‌بالا بمرد. با این‌حال روایتی نیز وجود دارد که او به دست فرزند ارشدش حبیب‌الله با نوشاندن جام داروی زهر آگین کشته شد. میر غلام محمد غبار در این پیوند روایتی گسترده‌یی در کتاب...ادامه...

21.01.2016

پرتونادری

روی خط پرواز کبوتر

کبوتری که از بام بلند غزل‌های پارسی‌دری افغانستان پرگشوده است، دیگر بر نمی‌گردد. در روزگاری که صدای کلاغان را با ارغنون عشق می آمیزند. خاموشی کبوتران عاشق را با کدام کوه شکیبایی می‌توان در میان گذاشت.

 دروازۀ شکستۀ شکیبایی را بر روی خویش می بندم  و سر بر زانوان غم  می گذارم  و مصیبت  بی‌صدایی خود را  می گریم . من از بی صدایی  می ترسم  و می دانم که خاموشی کبوتر خود بی صدایی من است.

مردی که دی‌روز مشک تازه‌یی شعرهایش را بر کوی و بر زن کابل می ریخت، امروز چنان قطره بارانی در ژرفنای سرد خاک فرو رفته است.

کابل، ضیای قاری‌زاده را  پس از...ادامه...

باز هم از همین قلم :

مدینۀ فاضلۀ سرزمین عجایب وغرایب

ورود به صفحهٔ‌ ویژه آسمایی برای یادبود از دکتور اکرم عثمان

روش املای زبان دری

صفحه ویژه حمید عبیدی در آسمایی
با بخش نوشتارهای سياسی-اجتماعی؛ ادبی- فرهنگی؛ گفت و شنود ها؛ گالری آثار هنری؛  فوتوگالری...

ورود به صفحه ی نخست شماره ی: 1 ؛  2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6 ؛ 7 ؛  8 ؛ 9؛ 10 ؛ 12 ؛ 13؛ 14؛ 15 ؛ 16؛ 17؛ 18؛ 19 ؛  20 ؛ 21 ؛ 22 ؛ 23 ؛ 24 ؛ 25 ؛ 26 ؛ 27 ؛ 28 ؛ 29 ؛ 30  ؛ 31 ؛ 32 ؛ 33 ؛ 34؛ 35 ؛ 36 ؛37  ؛ 38؛39 ; 40 ; 41 ؛ 42 ؛ 43 ؛ 44 ؛ 45؛ 46؛ 47 ؛ 48 ؛ 49 ؛ 50 ؛   51 ؛ 52 ؛ 53 ؛ 54 ؛ 55 ؛ 56 ؛ 57 ؛ 58؛ 59 ؛ 60  ؛ 61؛  62 ؛ 63 ؛ 64؛ 65؛ 66؛ 67؛ 68؛69؛ 70؛  71 ؛ 72؛ 73؛ 74؛ 75 ؛ 76؛ 78؛ 80؛ 81 ، 82 ؛ 83 ؛ 84 ؛ 85؛ 86؛ 87؛ 88 ؛ 89؛ 90 ؛ 91 ؛ 92 ؛ 93 ؛ 94; 95 ; 96 ; 97 ; 98 ; 99; 100 ; 101 ; 102  ; 103; 104 ; 105 ; 106 ; 107 ; 108; 109; 110 ؛111 ; 112; 113; 114; 115؛ 116 ; 117; 118; 119

ورود به ویژه نامه ها و صفحات آرشیف آسمایی

 

26.02.2017

غلام حیدر یگانه

 

جمــال بــرف

    

نشست تا به كمـر باغ در قمـر از بـرف

و شام، غوطه زد اندر خُمِ سحر از بـرف

 

ستاره‌ريز شد اين شهـر آسمـان‌عادت

و رفت مكتب و...ادامه...

 

15.02.2016

۲۷- آنگاه المترا گفت: اکنون از مرگ خواهیم پرسید

۲۶-عابدی سالخورده گفت: به ما از دین بازگوی!

۲۳-عابدی گفت: به ما از نیایش بازگوی!

۲۵- شاعری گفت: به ما از زیبایی و جمال بازگوی!

۲۴-عزلت گزینی که یکبار در سال به شهر می آمد، گفت: به ما از خوشی بازگوی!

02.02.2017

اکبر کرگر

د سرکار  تر  ذنې لاندې

د هټۍ  د دروازې په خلاصولو سره  نادر هم د  مرمۍ په څير له  جانان سره جوخت هټۍ ته ورننووت . دروازه يې په شاه پسې پورې کړه او  تر هغو چې جانان ځان جوړاوه . دروازه يې کونډه او جانان يې له مرۍ ونيوه . په زور يې پس خانې ته کړ. چاړه يې له واسکټ نه را وويستله . اوپر مرۍ يې ورته کيښوده . په دوه درې واره کشولو يې د جانان  سر جلا کړ ؛ سترگې يې بټې  د سر په  کاسه کې پاتې شوي . ژر يې خپله چاړه او ويني پاکې کړې . جانان يې پس خانه کې نور هم ټيله کړ . او په تراټ يې د دوکان ټول قيمتي څيزونه په...بشپړ متن...

 22.11.1395-10.02.2017

دوکتور عارف پژمان

سقوط بهمن بر سر حاکمان معمم!

درین بهمن ، ردای ارغوان برتن کنم یانه
چو قیس عامری،  از باد ، پیراهن کنم یانه ؟
شنیدم در
...ادامه...

05.02.2017

پرتو نادری

محمود طرزی و جای‌گاه او

 در شعر مشروطیت

محمود طرزی به روز اول سنبله 1244 خورشیدی در شهر غزنی در جوار مزار حکیم سنایی غزنوی چشم به جهان گشود و به روز سی‌ام عقرب سال (۱۳۱۲) خورشیدی در شهر استانبول ترکیه از جهان چشم پوشید و آن جا در جوار زیارت ابو ایوب انصاری به خاک اش سپردند. پدرش غلام محمد طرزی نیز شاعر و ادیب روزگار خود بود که با امیر عبدالرحمان سر مخالفت داشت تا این که امیر او را به هندوستان تبعید کرد. چنین بود که او پس از چند سال زنده‌گی در کراچی راهی امپراتوری عثمانی شد و تا اخر عمر در زیر آسمان غربت زیست و فرزندش محمود طرزی در جریان سال‌های آواره‌گی به تعبیرخودش...ادامه...

03.02.2017

سلیم شاه

د اکبر کرګر د نوی څیړنیز اثر

«غني  د شګو په محل کې » مخکتنه

نن د سه شنبې ورځ  د جنوري د مياشتي وروستۍ ورځ وه .  افغان ليکوال، شاعران او فرهنګپال را ټول شول . دوى نن په يوه سيمه ييز رستورانت کې سره جرگه شول . او د اروپايي ليکوالو په څير چې  په کافه او ځمک لاندې رستورانونو کې را ټوليږي او هلته  خپل زړونه تشوي . دوى هم دا کانه وکړه .  خو د معمول په څير تر هغو چې افضل ټکور،  سليم حيات او نور راتلل . په دې او هاغې يې بحث کاوه .

له هيواده ليرې والي  او ده يواد ستونزه  يوازې د چار واکو او پنځه واکو خبره نه ده . کيداى شي دا ...بشپړ متن...

23.01.2016

اسد زمری

د «پټې خزانې» په هکله د اطلاعاتو او فرهنګ وزارت ته

 سر خلاصی لیک

پټه خزانه چې د افغانستان د ستر فرهنګي شخصیت خدای بخښلي ښاغلي علامه عبدالحی حبیبي په زیار او هڅو تر لاسه شوه، د چاپ له وخته یې داسې ګونګوسی او لیکنې په ډاګه شوی چې دا اثر ګواکی پخپله علامه لیکلی دی ، په دی وروستیو کې هم ښاغلی داکتر صبورالله سیاهسنګ په دی باره کی د لیکنو یوه لړۍ په فیسبوک کې پیل کړی ده .

اوس چې...بشپړ متن...

23.01.2016

اکبر کرگر

فرهنگي سياست

دا گړنه د تېرې پيړۍ د فرهنگي بحٽونو او اړيکو محصول ده .دغه اصطلاح  د دولت  په ټولو فرهنگي  فعاليتونو باندې  اطلاق کيدله . طبيعي خبره ده چې هر دولت په يوه فرهنگي حوزه کۍ د خپلو اغيزو په خاطر دخالت کوي او کله هم له دخالت څخه پرته خپله انديښنه ښندي .

په هره ټولنه کې   د هغه ټولني فرهنگي سياست د ...بشپړ متن...

22.01.2016

هارون یوسفی
 

مصیبت

تا زمام ما به دستِ این همه چوتار شد

کارو بارِ مُلک ما از هر طرف...ادامه...