... كجا بودي او زنكه ؟ |
عارفه عمرلور |
ترانه استقلال |
در بارهء منزلت و جلالت زن كه گل سرسبد آفرينش و مظهر عطوفت و مهر است ، هرچه بگوييم و هرچند بنويسيم كم و نارساست گويي حق مطلب ادا نشده است . در فرهنگ قديم و قويم ما ، زن همواره مقام شايسته و در خور احترام داشته است . نگارنده شمه یی ازين معاني را در طي مقاله یی زير عنوان " درود بر مادر ، درود بر زن ، درود بر دختر " نوشته است كه قبلاً در مجله زيباي آسمايي به طبع رسيده . درين مختصر اشارهء كوتاهي به زنان سخن سرا ، شعردوست و شاعر نواز ميشود كه...ادامه... |
لیلا
کاویان
قـاب بیتـصــويــر |
ليلي عنايت سراج بازتاب تمناي صلح يا |
ثريا واحدي |
فايقه
جواد مهاجر ( ژمي ) در شط چشم نسل پريزاد |
بتول سيد حيدري شگوفهء سبز ( شعر) |
گفت و شنود با خانم نسیمه شیرزوی پنجسال پيش هنگامي كه نخستين نمايشگاه مشترك نقاشان و مجسمه سازان افغان را در آلمان تدارك ميديدم با خانم نسيمه شيرزوي آشنا شدم ، كه فكر ميكنم از ميان بانوان نخستين نقاش تحصيلكردهُ افغان باشد . با خانم شيرزوي تيلفوني تماس گرفتم و پس از تعارفات موضوع را با او در ميان نهادم . خانم شيرزوي...ادامه... |
اظهارات کرزی |
شهزاده خانم افغانستان در خدمت افغانستان ...وقتي كه زخميهاي جنگ از افغانستان براي معالجه توسط موءسسهء صليب احمر و يا ديگر موءسسات خيريه به ژنيو و يا لوزان مي آمدند و شهزاده خانم ليلا افغانستان ، حتي از پرستاري زخميها در شفاخانه هاي سويس هم دريغ نميكردند . ايشان در اين مورد گاهي هم از وظيفهء وجداني و بشري قدم فراتر ميگذاشتند . شنيدن همچو گزارش ها در فضاي چهلچراغان رستورانت برايم عمق و وسعت نابسامانيهاي وطن را متبارز ميساخت و اين تداعي معاني مرا به ياد جنگهاي كريميا در قرن 19 و ...ادامه... |
خانم ماگه رحمانی ، شما در دو ساحه پیشقدم بوده اید ،
كه هر دو اهمیت به سزا داشته و در حافظهء اجتماعی و ادبی كشور ما درج شده اند.
اجازه بفرمایید پرسش نخست را نیز در همین رابطه مطرح سازم . آیا كوشش شما برای روشن
ساختن نقش زن افغان در فرهنگ ما با كوشش برای دفاع از حقوق آنان ، از یك مفكورهء
واحد ، یعنی “ هویت زن افغان " منشأ گرفته بود و یا میتوان آنها را دو مفكورهء جدا
پنداشت كه تصادفاً در یك مقطع زمانی با هم تقاطع كردند؟ |
نسبیت فرهنگی و فیمینیزم اسلامی
مخالفان حقوق زنان استدلالي را كه ظاهر موجه و
آراسته دارد، پيش ميكشند ، بر اين
پايه كه فرهنگها بومي اند و ارزشها نسبي.
زشتي و نكويي ، مقوله هايي اند اخلاقي ؛ و اخلاق در هر جامعه يي به
گونهء ديگر
است. از اين رو ارزشهاي اجتماعي و حقوقي را در تنگناي جغرافيايي و فضاي فرهنگي
خود آن جامعه بايد ديد و سنجيد، نه بر مبناي ارزشهاي
گرانسنگ و فراگير و
جهانشمول ، چون حقوق
بشر. |
بعد از يازدهم سپتامبر 2001 كه به گفتهء كوفي عنان، براي يك ربع ساعت ، آفتابي از مغرب براي افغانستان تابيدن گرفت ، دو مساءله كه از سال ها وجود داشتند و دنياي به اصطلاح آزاد آن ها را با شجاعت بي نظير ناديده مي گرفت ، از اهميت به سزايي برخوردار شدند. به مسألهء دوم ، در فرصت ديگري پرداخته خواهد شد. و امّا ، مساءلهء اول ، مسألهء زنان در افغانستان بود . اين مساءله باز همچون...ادامه... |
...فرق بين عنعنات و خرافات ، خصوصاً در محيط غرب [براي ما افغانها] كاري است بس دشوار. متأسفانه گروهي از هموطنان عزيز ، خرافات را عنعنات تلقي كرده و براي اين كه به عقايد خود مهر اصليت زده باشند دين و مذهب را منبع و سند مي آورند. گروه ديگر...ادامه... |
|