رسیدن به آسمایی: 20.08.2009 ؛ نشر در آسمایی: 28.08.2009

 

جاوید فرهاد
 

 

دو غزل برای "لیلی"

 

 

لیلی 1

 

 

بنشسته در کمین تو "قابیل" دیگری

یعنی برای کشتن "هابیل" دیگری

 

مردم میان مکه ی احساس خفته اند

در انتظار فوج" ابابیل" دیگری

 

بی تومیان خلوت من هیچ کس هنوز

قران نخوانده است به ترتیل دیگری

 

گنجشک گشتی و شاید نهفته است

در بین بال های تو "جبریل" دیگری

 

"لیلی"! دلم گرفته بیاور برای من

یک شرح عاشقانه به تفصیل دیگری

 

هر روز عکس چشم ترا چاپ می کند

شاعر میان صفحه به تحلیل دیگری

 

 

لیلی 2

 

"لیلی"! میان نبض تکامل نشسته ای

در پشت قد کشیدن یک گل نشسته ای

 

با شعرعاشقانه ی"حافظ" دوباره تر

در اوج لحظه های تفأل نشسته ای

 

دیروز از خدا و ملک ها دلت گرفت

امروز بر سکوی توکل نشسته ای

 

دیدم صبوری و با زخم های خویش

در بین پلک های تحمل نشسته ای

 

همرنگ با خیال تو گردیده واژه ها

وقتی که بر گلوی تغزل نشسته ای

 

شاعر نبودی و امشب کنار من

در لابلای عطر تخییل نشسته ای

***

آخرین اثار این نویسنده در آسمایی:

رسیدن به آسمایی:22.07.2009 ؛ نشر در آسمایی: 13.08.2009

جاوید فرهاد

وقتی که "لیلا" پیراهنم را شُست

یاد نامه یی به مناسبت خاموشی "لیلا صراحت روشنی" 

شب بود که خبر مرگ "لیلا" را شنیدم........

احساس کردم چیزی دراندرونم شکست... صدای شکستن راشنیدم؛ صدا شبیه خود "لیلا" بود.

 ناگهان خاطرات روز های محدودی که باهم بودیم، در آینه ی ذهنم جان گرفت... روزهایی که در غربت بودیم  و در دوزخی به نام "پشاور" به سر می بردیم.

دوستی من با"لیلا"،  از یک تصادف ساده آغاز شد. لیلا در طبقه ی دوم ساختمانی در...ادامه...

رسیدن به آسمایی:25.07.2009 ؛ نشر در آسمایی: 13.08.2009

شعر ، معجزه ی خیال است !

منبع : مجله ی " گونگهت "

برگردان : جاوید فرهاد

" روهیت مهتا " شاعر هندی در سال 1966 میلادی در ایالت پنجاب هند زاده شد.

آموزش های نخستینش را در پنجاب و دوره ی آموزش عالی را در رشته ی مهندسی ساختمان، در دهلی به پایان رساند.

در آغاز برای شماری از آوازخوانان هندی...ادامه...

رسیدن به آسمایی:30.07.2009 ؛ نشر در آسمایی: 13.08.2009

جاوید فرهاد

باز خوانی چند بیت از یک غزل " بیدل "

تصوير اصلي را ببينيددر عالمی که باخود ، رنگی نبود مارا

بودیم هر چه بودیم ، او وا نمود ما "

انسان، پیش از حضورش در عالم هستی ، در نیستی مطلق به سر می برد ؛ اما این نیستی به نقل از" سارتر " در واقع آن سوی سوی سکه ی هستی است که در تصور عینی ما به نام " نیستی " از آن تعبیر می شود، در حالی که از نظر...ادامه...